Eurovision song contest

Snart om ni inte redan visste är det dags igen för det årliga eurovision song contest, 12 maj (nu på tisdag) är det första semifinalen, andra går den 14 maj och själva finalen är den 16 maj. 12 maj tävlar Sveriges bidrag La Voix (rösten) med Malena Ernman i första semifinalen. Jag tror personligen att hon faktiskt har en ganska stor chans och komma vidare i tävlingen, även om jag inte tycker låten är jätte tilltalande (kanske beror ¨på att jag inte hör vad hon sjunger), men den är speciell, one of a kind, vilket gör att den kan gå hem hos många. För är det inte så att en vinnare av detta slag av tävling ska vara något alldeles extraordinärt? Vi kan ju dra oss till minne några år tillbaka, inte allt för många år, men till 2006, då Finland vann för första gången i historien med Lordi's låt Hard Rock Hallelujah. Det är väl något väldigt extremt speciellt, inte sant? Jag vet tom att finska kritiker bannade sig över den här låten, därför tyckte jag det var extra kul att den vann, och till på köpet var det en kanonlåt!

Dock har även en massa bra slagdängor gått hem också, för de ska väl en Eurovision vinnare vara också? En slagdänga man kan kan gå och nynna/småsjunga på. En sång man minns. Och jag tycker ju då att det varit en massa bra slagdängor som vunnit. Ta Waterloo med Abba. Den kan dom flesta sjunga med i, och den är jättebra ! (Alla Abba låtar är jättebra).

Så min slutsats blir att en bra eurovisionvinnar-låt är en låt som är speciell men som man kan sjunga med i. Och jag tycker att de finns en hel del sånna. Jag som gillar schlager-låtar har ett antal gånger kollat på Youtube efter alla vinnare, och jag tycker dom flesta är riktigt bra. Och kul är det ju att Sverige vunnit 4 gånger (två gånger på svenska). Irland ligger nog fortfarande som number one, på toppen, över mest EVSC-vinster, då dom vunnit hela 7 gånger (två gånger med Johnny Logan), och den bästa enligt mig är  1996s bidrag The Voice med Eimear Quinn, och den är lite såhär melodiskt-opera-ballad, och betyder precis som Malenas låt, rösten. Så vi kanske har en chans endå pga det.

Nu har det blivit mycket snicksnack om det här, men jag tycker faktiskt det är roligt med EVSC. Speciellt röstningen! haha. Men om jag skulle få välja min absoluta favorit, utöver dom svenska låtarna är det nog Luxemburgs bidrag 1973 - Tu Te Reconnaîtras med Anne-Marie David. Och mycket gör nog att jag tycker att franska är ett underbart fint språk att sjunga på (och att tala också, och jag kan ju faktiskt lite! ;) )

Det enda jag inte gillar med årets tävling är hur dom har lagt upp semifinalerna och allt det här. Att dom har gjort att alla utom dom fyra "stor-länderna" och vinnaren från förra året ska tävla i semifinalen, för då spelar det ju ingen roll om man kommer tvåa eller sist, man har ju lika stor chans och komma vidare nästa år iallafall. Jag tycker dom ska ha kvar som dom har haft tidigare, med att vinnaren + de fyra "stor-länderna" (om dom nu måste ha på det fuskiga viset!) + dom 14 stycken låtarna som kom bäst till är redan klara för nästa år, så får resten som det inte gick så bra för i tävlingen + dom länderna som inte gick vidare från semifinalen tävla i semifinalen nästa år. Mycket bättre, och rättvisare för dom som faktiskt kom på kanske 2:a och 7:e plats!

Aja, nu ska jag sluta prata (skriva i detta fall) och göra något vettigt (får se om det blir och plugga eller kolla TV).

Love /
           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0