Tillbaka i Jönköping

Nu har jag anlänt tillbaka till Jönköping och storstan, efter en underbart mysig helg hemma i Degerfors. Och jag har tänkt och berätta för er i nästan detalj om vad jag gjort. Nejdå, men i större drag.

Fredag; satte mig på tåget 17.54 och åkte mot mitt kära Degerfors. Var väldigt trött efter skoldagen, eftersom jag suttit och gjort en dugga + 2 föreläsning. På tåget var det alldeles för mycket stoj och stim, som man kan tänka sig på en fredag, så jag fick ingen ro, så inget pluggande vart det. När jag gick av tåget i Laxå satt min sötnos där och väntade på mig på perrongen. Åh, vad jag kände att jag saknat honom då! Min plutt. Efter att ha packat in allt i bilen for vi två och käkade på Burger King som dom faktiskt har i Laxå. Fredrik tog nån XXL-hamburger-grej och jag tog en Wopper-meny. Riktigt gott må jag säga. Till efterrätt tog jag varm kladdkaka, och för att vara BK var det riktigt gott.
Medan vi satt och åt fick vi ett telefonsamtal från mor och far som ville bli hämtade i Kga för dom hade varit på bio och srtt "Änglar och demoner". Så vi for och hämtade dom på Red Brick. Och där mötte vi Fredriks syster Linda och hennes man Thomas som var på väg till ett par bekanta, men dom hade tid och stanna och prata lite med oss. Är ju inte allt för ofta man ses kanske. Efter det fick vi iallafall med oss mamma och pappa hem till det gula, där vi satte oss och pratade om psykologi, som är den kursen jag höll på med. Fredrik försökte matcha sig att han kunde så mkt, men alla vet ju att jag kan mer! ;) Sen sov vi kvar i det gula eftersom vi inte hade kommit i ordning i huset än. Dock var det svårt och sova då vi hade en lite gul tiger under sängen som tyckte de va roligt och dra i lampsladdarna så det lät HÖGT.
Men till slut somnade vi iallafall.

lördagen fick Fredrik fnatt och vaknade klockan 8, och fick mig och vakna 9 då han bestämde sig för att åka till lägenheten för att börja städa, eftersom vi hade flyttat alla grejor och kontraktet skulle skrivas kommande tisdag (alltså imorrn). Jag gick iallafall upp och satte mig nere i vardagsrummet och kollade på nya avsnitt av Hannah Montana. Och pappa har nog insett att den serien faktiskt är rolig. Jackson är så bra! Efter frukost och så tog jag mig en promenad bort till solariet och solade 20 minuter. Otroligt skönt var det. Man kunde drömma sig bort och låtsas att man låg på playan och stekte. Efter solningen kom jag hem och insåg att jag inte hade något smink med mig från Jönköping, och jag skulle ju på fest senare. Så när pappa kom hem från lägenheten så skulle han och jag åka och handla fika, för Elin skulle komma och fika med mig en sväng efter jobbet. Så panikslagen gånger 1000 skällde jag en aning på min far så han fick tummen ur röven och skjutsa mig till Kronhallen så jag fick kolla om dom hade något smink att sälja. Men det hade dom ju inte, så det blev bara fika och glass inhandlat där, så vi åkte vidare till Coop, för jag tänkte där har dom nog smink, för det hade dom när Coop fortfarande var Prix. Men inte hade heller dom nått smink, så desperat som jag var slet jag tag i ett nummer av Solo för där fick man medskick ett solpuder (något iallafall), och på Coop mötte jag även Annas mamma Annelie så vi pratade lite om allt möjligt som rörde sjuksköterske yrket (Annelie är ju syrra). Sen for fader och jag till lyan för och lämna några lysrör pappa inhandlat på Kronis, sen vare dags och fara vidare hem till det gula och duscha o göra sig iordning innan Elin (N) kom på fika. Fast ni som känner mig, vet att jag inte hann göra mig iordning innan Elin kom. Så att klä på sig gick i rasande fart. Sen satte sig jag och Elin ute och fikade och pratade allt mellan himmel och jord, fast mest skolan, både letälv och högskolan. Sen så var vi ju tvungna och hålla koll på tigern också ;) han smet några gånger som vanligt. Sen vid 4, halv 5 drog sig Elin hemmåt, och jag gjorde mig i ordning inför kvällen. Sen runt kvart i sex ringde jag till Elin (B) i panik över att hon inte var där redan, för vi skulle ju va hos Lollo klockan 6. 5 i sex kom Elin äntligen så vi kunde traska längre upp på gatan till Lollo som ställt till med party för att hon fyllt systembolag. Slutsatsen för den kvällen var trevlig kväll, med god mat och dryck, trevlig eurovision, snygg vinnare och trevlig med cosmopharma party!

Söndagen började jag med att gå upp klockan 9.30 (tidig helg för mig den här helgen), gick över till mor och far (vi hade sovit hos Mulle, våran granne som inte är hemma) och tog en halv huvudvärkstablett. Men jag var inte värst bakis. Sen vid 11 gick jag och solade igen. Och jag har fått lite resultat, mer än vad jag trott. Sedan gick jag hem och pluggade lite, dock bara en halv timme, är svårt och plugga när det är mycket ljud omkring, därför trivs jag och bo själv i Jkpn, för här är det inga ljud i min lägenhet iallafall. Sen vid fyra åkte jag och Elin till Åtorp och repade med resten av Basic Park, och vi var ju alla för en gångs skull (för det mesta är det mitt fel att vi inte är alla!). Och vi spelade till och med Bye bye Johnny klart. och jag kände nästan att min röst var på topp. Det var så kul och sjunga. Hoppas bara det lät bra!;) Sen efter repet for vi hemmåt, och Elin släppte av mig hos mamma och pappa där det vankades mat - Rödspätta, potatis och remouladsås, på min begäran! Så gott. Sen klockan 8 for Fred och jag in till Kga, där vi skulle gå på bio - änglar & demoner. Så otroligt bra film. En av dom bästa jag någonsin sett! Men jag kan inte säga om den eller Da Vinci-koden var bäst. Båda är bra, för jag är intresserad av den sortens historia, religion och kultur. Och man blev ju inte LITE sugen på och åka till Rom och kolla in alla dom där kyrkorna och statyerna och allt vad dom nu pratade om. Men det blir nog svårt då Rom har en hel del kyrkor. Men jag har faktiskt varit i Rom tidigare. Närmare bestämt 2000. fast egentligen var vi på ett ställe som hette Bahia Domizia (eller liknande) och låg 15 eller 20 mil ifrån Rom. Men mor och jag tog en bussresa (som utflykt) till Rom. Och just det här året var de något speciellt med St Peterskyrkan, så dom öppnade vissa speciella dörrar vart 25 år, och såklart var det de 2000 när vi var där. Jättefränt! Och de va så fränt och se inuti. Den som kan vår svenska historia vet att drottning Kristina ligger begraven där. Men iallafall, det jag minns av Peterkyrkan (jag var ju endå bara 11 år) var när vi precis kommer in ser vi en jättetavla, och den är otroligt vacker, men när man såg den på nära håll såg man att den var jord att yttepytteminismå mosaikplattor.
Det jag vill återuppleva som jag har noll minne av är sixtinska kapellet som Michelangelo målade 1508. Jag har blivit jätteintresserad av uppfinnare, upptäckare och konstnärer (mest underrenässansen) o deras verk och uppfinningar efter att ha kollat på "Det var en gång - Tidernas äventyr". Det är nog bara för att man läst eller hört om dom förrut.

Idag har jag inte gjort så mycket. Vaknade inatt och kände mig spyfärdig, få 4 imorse spydde jag som en gris (inte så jäkla trevlig info dock) så jag trodde jag blivit magsjuk och inte kunde åka tbx till Jönköping, men de har inte varit nått mer under dan, så jag det var nog bara magen som krånglade. Idag annars har jag pluggat, busat med Elliott och slappat. Sen åkte jag ju hem till Jönköping också. Tåget skulle gå 17.48 men var försenat till 18.12, inte så jättekul kanske. Trodde aldrig jag skulle hinna me Jönköpingtåget från Falköping. Men det gjorde jag. På tåget träffade jag Ellen. Var ju trevligt, eftersom det var ett tag sen jag träffade henne (hon går i min klass, men läser andra studiegången). Vi pratade om allt möjligt. Var roligt! Och jag är inte direkt nervös inför geriontologin.

Nej, nu ska jag krypa ner och kolla Pokémon så jag är pigg och allert imorron på föreläsningen. Klarade iallafall duggan i fredags. Fick 13 p, vilket gav mig 2 p till tentan =)

Take care !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0