Sön 14 nov '10



Ännu ett blogginlägg idag... blev så sugen på och skriva. Jag vet inte vad som flög i mig, men så är det. Och kul att de är några som läst mitt tidigare inlägg idag :) Häng i, ska försöka uppdatera en gång om dagen iallafall. Om allt från vad jag äter till hur studierna går.

Just nu läser vi en kurs som heter Pedagogik och ledarskap i omvårdnad. Handlar om sjuksköterskans ledarskap, profession och patientundervisning. Jag tycker att kursen inte varit så rolig hittils, men det kanske blir bättre. Har ju bara gått en vecka trots allt!
Tidigare denna termin har vi läst kursen Omvårdnad 3, den handlade bla om smärta/smärtlindring, sår, palliativvård och sexualitet. Böckerna till den kursen är inte dom roligaste, och de var svårt att behandla litteraturen. Däremot var det inte svårt och få in allt i praktiken när vi väl kom ut på våra verksamhetsförlagda studier :)

Klockan närmar sig midnatt och ni undrar säkert varför jag inte sover. Jag är egentligen astrött, men läste i min underbart bra med ack så hemska bok "Trasig" av Shy Keenan. Handlar om en tjej som systemiskt blir våldtagen av sin styvpappa och hans kompisar. Har hittils varit oerhört jobbigt och läsa, för jag är en sån som blir så förbannad när jag läser sånt där. Åh.. de bara kokar i mig! Men endå läser jag, för den är så underbart berättad. Hon som skriver är så oerhört stark och jag beundrar henne till tusen för att våga gå ut och skriva en bok om något så hemskt. Man blir helt betagen och känner verkligen med den här lilla tjejen som inte riktigt vet vad som är rätt och fel, och hela tiden får höra att det är hon som gör att detta hemska händer. Läs den om ni vet att ni orkar med sånna böcker! Jag har läst många sånna här hemska (men bra) böcker, som är sanna historier. Det är lika jobbigt varje gång, men det är mitt sätt att visa att jag tror på de dom skriver. Så boktips är såklart denna: Trasig av Shy Keenan. Andra böcker är; Skadad av Cathy Glass, Flickan som inte fick finnas av Ethel G. Ericsson, Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf, Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen och Pojken som kallades det av Dave Pelzer.
Tragiska, men oerhört gripande. Läs om du orkar! Jag klandrar ingen från att inte vilja eller orka. Jag vet inte hur många gånger jag la ifrån mig Pojken som kallades det för att jag blev så förbannad så att jag hade lust och slå någon.

Nej, ska krypa ner under täcket och slå på ett avsnitt av Unga mammor Norge, för att trötta ut mig.
Ska upp imorgon och iväg till skolan på ett möte med studievägledaren =)

Ha det gott, sov gott och så !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0